WYSZUKIWARKA PRODUKTÓW Nazwa produktu:  Branża: Województwo:
powrót

KIOSK WYDAWNICZY


Florysta - Wydanie 3/2017 (18) LATO
Florysta
3/2017 (18) LATO
Kwartalnik FLORYSTA 3/2017 (F-18) wydanie LATO Przykładowe strony można obejrzeć na naszym FACEBO(...)
Cena 1 egz. 16,00 PLN brutto

Katalog Florysty - Wydanie specjalne 2/2017
Katalog Florysty
specjalne 2/2017
KATALOG FLORYSTY - Pierwsza KOMUNIA (KFws12) (First Communion, Pirmąją Komuniją, První svat&e(...)
Cena 1 egz. 39,00 PLN brutto
237.jpg
Baby boom i co dalejartykuł

Obserwując świat show-biznesu wyraźnie widać, że dla polskich gwiazd posiadanie dzieci jest niezwykle ważną kwestią. Stosunkowo niedawno rodzicami zostali – Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor, Kasia Cichopek i Marcin Hakiel, Reni Jusus i Tomek Makowiecki. Drugiego potomka spodziewają się Karolina Malinowska i Olivier Janiak, Anna Przybylska i Jarosław Bieniuk. Warto zauważyć, że wiele gwiazd będąc w ciąży wcale nie zwalnia tępa pracując niemalże do rozwiązania i wraca do swych zawodowych obowiązków niedługo po porodzie. To za każdym razem niełatwa decyzja. Zarówno w przypadku osób z pierwszych stron gazet jak i przeciętnych kobiet. Dlatego powstała akcja „Mama wraca do pracy”. Pod koniec października ub. r. ruszyła nowa jej osłona. Ambasadorką akcji została Sonia Bohosiewicz, mama małego Teodora i popularna aktorka, która – jak wiele młodych mam – stara się godzić macierzyństwo z aktywnym życiem zawodowym. Od lat z powodzeniem udaje się to Natalii Kukulskiej i Michałowi Dąbrówce, Annie Marii Jopek i Marcinowi Kydryńskiemu, Ilonie Felicjańskiej oraz Joannie Brodzik i Pawłowi Wilczakowi. Ci ostatni doczekali się bliźniaków.

 

Powrót do pracy to jeden z najbardziej emocjonalnych momentów macierzyństwa, trudny dla mamy i dziecka. Akcja „Mama wraca do pracy”, której patronuje marka Bebilon, powstała, by pomóc mamom w rozwiązywaniu problemów związanych z rozpoczęciem na nowo aktywności zawodowej. Orędowniczką mam wracających do pracy jest Sonia Bohosiewicz.

- Macierzyństwo daje mi mnóstwo szczęścia i radości, jednocześnie jest też dużym wyzwaniem związanym z pogodzeniem życia zawodowego z byciem dobrą mamą. Zawód aktorki to konieczność częstego wyjeżdżania z domu, a to powoduje, że organizacja mojego czasu stała się kluczowa. Ta sytuacja bardzo wiele mnie nauczyła. Widzę, jak wiele rzeczy muszę przewidzieć, aby dobrze łączyć obowiązki macierzyńskie i pracę zawodową. Chcę się z innymi mamami podzielić moimi przeżyciami i doświadczeniami, mam nadzieję, że niektórym mamom pomogą. Wierzę, że sama także dużo nauczę się od innych mam. Dlatego właśnie przystąpiłam do tej akcji – powiedziała Sonia Bohosiewicz.

W badaniu przeprowadzonym w ramach akcji „Mama wraca do pracy” wzięło udział ponad 10 tysięcy mam. Wypełniając ankietę na stronie internetowej, mamy bardzo szczerze opisały swoją sytuację, przygotowania i emocje związane z powrotem do aktywności zawodowej.

 

Kiedy mama wraca do pracy?

Prawie 50% kobiet mających dzieci w wieku 6–12 miesięcy wraca do pracy. Większość z nich przedłużyła jednak czas poświęcony opiece nad dzieckiem i wróciła do pracy średnio 3 miesiące później, niż planowały w czasie ciąży. Badania pokazują, że na powrót do pracy przed ukończeniem przez dziecko 5 miesiąca życia zdecydowało się zaledwie 4% mam. Matki najmłodszych dzieci, w przedziałach wiekowych 0–5 miesięcy oraz 6–12 miesięcy, wykorzystują urlop wypoczynkowy po urlopie macierzyńskim (odpowiednio: 12% i 16%). Średnio mniej niż 20% kobiet wykorzystuje urlop wychowawczy.

 

Pod czyją opieką zostaje dziecko?

Pracujące mamy najczęściej zostawiają dziecko pod opieką osoby z bliskiej rodziny, najczęściej z babcią lub dziadkiem (53%), przy czym rzadko, bo tylko w 8% badanych rodzin, jest to ojciec dziecka. Z płatnej opieki nad dzieckiem – niani (19%) lub żłobka (15%) – korzysta w sumie 1/3 badanych. Pod opieką bliskich zostają najczęściej (59%) najmłodsze dzieci, w wieku 0–6 miesięcy. Ze żłobków korzysta 24% rodziców najstarszej grupy dzieci (od 1 do 3 lat).

 

Dlaczego mama decyduje się na powrót do pracy?

Głównym motywem powrotu do pracy są dla mam finanse, ale już 1/3 ankietowanych kobiet wraca do pracy chcąc realizować swoje ambicje zawodowe. 1/4 kobiet cieszy się, że znowu będzie przebywać w towarzystwie znajomych z pracy i z radością czeka na nowe wyzwania i doświadczenia zawodowe. Mamy, oceniając powody powrotu do pracy w skali od 1 do 6, za najważniejszy uznały aspekt finansowy (4,52 pkt). Wiele kobiet od początku ciąży planowało powrót do pracy (4 pkt) i jest to dla nich naturalna kolej rzeczy. Kolejnymi powodami były: chęć wyrwania się z domu i powrotu do życia zawodowego (3,5 pkt), ambicje zawodowe (3,29 pkt), konieczność powrotu z obawy przed zwolnieniem (3 pkt).

Ambicje zawodowe są najistotniejszym motywem powrotu do pracy dla kobiet z wyższym wykształceniem, a aspekt finansowy (pensja kobiety jest ważną częścią dochodów rodziny) – dla kobiet z wykształceniem średnim. Natomiast w grupie kobiet z wykształceniem podstawowym najczęstszym powodem powrotu do pracy po urodzeniu dziecka jest lęk przed utratą pracy. Aspekt finansowy powrotu do pracy ma największe znaczenie w grupie mam dzieci, które nie ukończyły jeszcze 5 miesięcy i maleje wraz z wiekiem dziecka. Natomiast chęć wyrwania się z domu i powrotu do obowiązków zawodowych jest najmniejsza u mam najmłodszych dzieci, ale rośnie wraz z wiekiem dziecka.

 

Co czuje mama wracająca do pracy?

Z ankiety wynika, że mamy wracające do pracy mają pewność, że zostawiają dziecko pod dobrą opieką (55%) i cieszą się z perspektywy zarobku (44%). 20% mam swój powrót do pracy postrzega jako moment, w którym dziecko zacznie się usamodzielniać. 23% badanych kobiet czeka z radością na nowe wyzwania i doświadczenia zawodowe.

Pozytywnym emocjom towarzyszą obawy o tęsknotę odczuwaną przez dziecko i mamę, a także lęk związany z nowymi wyzwaniami – koniecznością łączenia ról pracownika i dobrej matki. 65% matek obawia się tęsknoty – swojej i dziecka. Najczęściej (71%) niepokój odczuwają mamy starszych dzieci (od 1 do 3 lat). Ponad 1/3 ankietowanych martwi się, że nie jest to dobry moment na podjęcie pracy, ponieważ dziecko jest jeszcze za małe. Podobny odsetek kobiet nie umie sobie wyobrazić, jak poradzi sobie z organizacją takiej zmiany w swoim życiu. Mamy starszych dzieci (od 1 do 3 lat) obawiają się także częściej (22%) niż mamy młodszych maluchów utraty pracy lub tego, że nie poradzą sobie z obowiązkami zawodowymi po tak długiej przerwie w pracy. 3/4 kobiet obawia się także, że zostawiając dziecko pod opieką innych osób, przegapi ważne momenty w jego życiu, a blisko 1/3 martwi się, że jej maluch będzie zżyty bardziej z opiekunką lub babcią niż z nią samą.

 

Jak mama przygotowuje siebie i dziecko do rozstania?

Mamy przygotowują siebie i dziecko do rozstania spowodowanego powrotem do pracy z odpowiednim wyprzedzeniem. Rozmawiają ze współpracownikami i pracodawcami (51%), dokształcają się w domu (27%) lub na kursach (8%), dbają o swój wygląd – kupują nową garderobę (35%), odwiedzają kosmetyczkę i/lub fryzjera (33%).

Przygotowując dziecko do rozstania, mamy stopniowo oswajają je z opiekunami i zapewniają mu właściwą opiekę na czas swojej nieobecności, co obejmuje również kwestie związane z wprowadzeniem do diety dziecka mleka modyfikowanego. Z badania wynika, że 70% kobiet planujących powrót do pracy wprowadza mleko modyfikowane do diety dziecka, a jedna trzecia z nich przestaje karmić piersią. Inną metodą, która odzwyczaja dziecko od ciągłego przebywania wyłącznie z matką, jest wychodzenie z domu na parę godzin w ciągu dnia. Stosuje ją lub zastosowało 54% badanych, z czego najczęściej (63%) mamy dzieci w wieku od 1 do 3 lat. Ważnym aspektem przy podjęciu decyzji o powrocie do pracy jest dobra organizacja czasu mamy i czasu dziecka. Prawie połowa matek reguluje lub ustala dziecku rytm dnia, żeby ułatwić pracę sobie i opiekunce, a 1/4 przekazuje nowemu opiekunowi szczegółowe informacje na temat przyzwyczajeń swojego dziecka.

 

Czy mama zna swoje prawa?

Uczestniczki badania są bardzo dobrze zorientowane w przysługujących im prawach – 96% respondentek wie, że ich partner może skorzystać z tzw. urlopu „ojcowskiego”, znają też przywileje mam wracających do pracy, jak przerwa na karmienie (93%) czy zagwarantowany powrót na dotychczasowe lub równorzędne stanowisko (96%). Mamy są świadome, że ich urlop wychowawczy może trwać 3 lata (93%), mogą pracować w niepełnym wymiarze godzin (80%), pracodawca nie może bez ich zgody oddelegować ich na inne stanowisko pracy lub wysłać w służbową podróż (88%), i że od 2010 roku przysługują im 2 dodatkowe tygodnie urlopu macierzyńskiego (90%). 92% respondentek wie, że rodzicom dzieci do 14 roku życia przysługują dodatkowo 2 dni płatnego urlopu rocznie.

 

Co pracodawca może oferować młodej mamie?

Pytane o dodatkowe udogodnienia dla matek, które mógłby oferować pracodawca, uczestniczki odpowiadają, iż najbardziej doceniłyby subsydiowanie żłobka, przedszkola lub opieki (51%), a nawet tworzenie takich placówek w ramach firmy (42%) oraz dodatkowy płatny urlop (42%). Aż 36% badanych chciałaby, żeby pracodawca umożliwił im pracę z domu. Za pożądane udogodnienia respondentki uznały również m.in. bezpłatne szczepienia dla dziecka (32%), paczki świąteczne dla dzieci do 16 roku życia (25%), bony podarunkowe do sklepów z artykułami dla dzieci (22%) czy dofinansowanie pakietu opieki rodzinnej w prywatnej przychodni (20%).

 

Jakim pracownikiem jest młoda mama?

Kobiety wracające do pracy wyróżniają się dobrą organizacją, odpowiedzialnością i cierpliwością – na te cechy wskazuje ponad 60% ankietowanych. 1/3 mówi o zdyscyplinowaniu, a 1/4 o zaangażowaniu młodych mam w pracy.

- Pierwsza edycja akcji cieszyła się ogromnym zainteresowaniem mam. Dzięki ankiecie, w której ponad 10 tysięcy mam opowiedziało o swoich decyzjach, nadziejach i obawach związanych z powrotem na rynek pracy, dobrze poznaliśmy zarówno ich sytuację i towarzyszące im emocje, jak i ich potrzeby i oczekiwania. W nowej edycji akcji wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując mamom jeszcze więcej porad specjalistów i zachęcając je do wzajemnego wspierania się i mobilizowania, dzielenia swoimi doświadczeniami i poradami. Wierzymy, że to wsparcie wielu mamom nie tylko ułatwi powrót do pracy, ale i pomoże rozwinąć skrzydła – powiedziała Małgorzata Kołodrub, kierownik ds. komunikacji, Nutricia Polska.

 

Badanie zrealizowano przy pomocy ankiety internetowej, zamieszczonej na stronie www.mamawracadopracy.pl, wyniki opracowane zostały przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie marki Bebilon w kwietniu 2010 roku. W badaniu wzięło udział ponad 10 tysięcy mam dzieci w wieku do 3 lat oraz kobiet w ciąży.

Opr. A.P.

Fot. serwisy prasowe, archiwa prywatne

 


AP



364.jpg
00001
Fot. OLAY/materiały prasowe
365.jpg
00002
Fot. Piotr Zyżnowski
366.jpg
00003
Fot. Piotr Zyżnowski
367.jpg
00004
Fot. Jacek Poremba/archiwum Ilony Felicjańskiej
368.jpg
00005
Fot. mamawracadopracy.pl
369.jpg
00006
Fot. Błażej Żuławski/materiały prasowe
Pozostałe artykuły w temacie "Dobrze wiedzieć..."

Ślub w... piątek
Nowe oblicze rodziny
Mamma Mia, biorę ślub!
Ojciec Łazarz od kobiet
Bliskość, czułość, dotyk
Portfel młodej pary
Na nową drogę życia...
Pierścionek jej marzeń
Hulaj dusza - piekła nie ma?

Pozostałe tematy

Moda ślubna
Miejsca na wesele
Uroda i wizerunek Panny Młodej
Ślubne wiązanki i dekoracje
Na weselnym stole
Podróż poślubna
Psychologia związku
Książki
Kwestionariusz nowożeńców






Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki dostępu lub przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce.
x